Paleo typer

Paleo typer.

Paleo typer: Paleo – Classic (1.0)

Paleo Classic er den strengeste af paleo typerne – altså 100% paleo.

Denne udgave er meget restriktiv på både kulhydrater og kalorier og er derfor oplagt såfremt du ønsker at tabe vægt og/eller reducere din fedtprocent hurtigere.

Kosten indeholder følgende:

  • Magert kød – F.eks. Kalkun og kylling.
  • Fisk og skaldyr
  • Æg
  • Grøntsager
  • Frugt og bær (Meget begrænsede mængder)
  • Nødder, kerner og frø (Meget begrænsede mængder)
  • Vand

Paleo typer: Paleo – Den moderne (2.0)

Paleo 2.0 er den moderne udgave som tillader visse fedtholdige produkter som f.eks. fløde og cremefraiche.

Kosten indeholder følgende:

  • Kød, indmad, vildt – også fedtet (f.eks. oksekød).
  • Fisk og skaldyr
  • Æg
  • Grøntsager
  • Frugt og bær
  • Nødder, kerner og frø
  • Fede mælkeprodukter, såsom fløde og cremefraiche
  • Tørret frugt og chokolade min. 70-80% (Meget begrænsede mængder)

Paleo typer: Paleo 80/20

Paleo 80/20 er en udgave, som mange finder som den mest optimale – specielt folk der træner meget, og som har brug for ekstra kulhydrater. I denne udgave står den klassiske paleo for 80% af kosten, men hvor de sidste 20% så består af med ”normal” mad (Læs: nutidens fødevarer efter eget valg). Denne udgave kan typisk være nemmere at overholde, såfremt man skal tage hensyn til f.eks. familien eller skiftende arbejdstider etc.

Et godt råd(baseret på vores egne erfaringer med de forskellige paleo typer).

Du vil i starten opleve, at du har svært ved at opnå en mæthedsfornemmelse – det er helt normalt. Din krop skal nemlig vænne sig til, at du ikke længere spiser ting, som ”fylder” meget – som f.eks. pasta eller kartofler.

Beløn dig selv, hvis du har haft nogle hårde dage på f.eks. arbejde og/eller træning. Suppler evt. med en banen før træning eller et stykke chokolade. Det er rigtig vigtigt, at du ikke føler, at det er uoverkommeligt.

 

Vigtigst af alt så husk: Paleo er ikke en kur – Det er en livsstil.

Back to top